اتحادیه صنف دستگاههای مخابراتی ، ارتباطی و لوازم جانبی شهرستان تهران بر اساس مصوبه وزارت بازرگانی، کمیسیون هیأت عالی نظارت و بازرگانی استان تهران و بر اساس پروانه فعالیت به شماره ۵۱۶۶ به تاریخ۸۵/۵/۰۱ تأسیس گردیده و آغاز به کار نموده است.
به جرات می توان گفت که این اتحادیه یکی از فنی ترین اتحادیه ها ( Hitech ) در میان اتحادیه های صنفی می باشد. از اهم وظایف این اتحادیه در کنار بازرسی، رسیدگی، صدور پروانه کسب های معتبر ۵ ساله و موقت یکساله در رسته های ذیل :
- فروش، تعمیر و خدمات پس از فروش انواع گوشی تلفن
- فروش ، تعمیر قطعات، وسایل و لوازم یدکی تلفن و وسایل مخابراتی
- فروش، نصب، تعمیر و راهاندازی دستگاههای مخابراتی و ارتباطی
- فرو ش، تعمیر، نصب، راهاندازی، برنامهریزی و نگهداری پروژه مخابراتی
- تولید قطعات گوشی تلفن، تلفن سانترال الکترونیکی و دیجیتالی
- تولید و توزیع کارتهای ارتباطی و اینترنتی با کاربری دیجیتالی
- تهیه و مونتاژ شبکههای مخابراتی MDF، کابل شهری و فیبرنوری
- دفترکار جهت رستههای ۳و۴و۵و۶و۷
- فروش، نصب ، راه اندازی و خدمات پس از فروش مراکز ارتباطی تحت شبکه
- تعمیر و خدمات پس از فروش گوشی تلفن همراه
به فعالیت های مهمی در کمیسیون های ۵گانه خود تحت نظارت اتاق محترم اصناف تهران از بدو تاسیس تا کنون اقدام نموده است که بخشی از این فعالیت ها عبارتند از :
۱- کمیسیون فعال بازرسی و نظارت : در مراحل بازرسی اولیه از واحد صنفی درجهت قانونمند نمودن واحد برای کسب پروانه دائم یا موقت ، بازرسی فنی در جهت حفظ و ارتقا سطح کیفی ارائه خدمات به مشتریان محترم از سوی واحد صنفی دارای پروانه کسب از اتحادیه و بررسی صلاحیت فنی ایشان، بررسی کلیه مراحل از تشکیل پرونده تا مرحله صدور و تکریم مشتری و ایجاد فرهنگ مشتری مداری برای کلیه ارباب رجوع و متقاضیان پروانه کسب با کنترل دقیق بر پرسنل ذیربط اتحادیه
۲- کمیسیون فنی : بر اساس وظایف تعیین شده برای کمیسیون تخصصی فنی هماهنگی برای برگزاری آزمون های صلاحیت فنی از متقضاییان پروانه کسب جهت مشاغل فنی همانند سیستم های مخابراتی تلفن همراه و ثابت، سانترال، اظهارنظر در مورد تعیین ابزار فنی و متراژ مورد نیاز جهت اخذ پروانه کسب ، بررسی و اظهار نظر کارشناسی در مورد پرونده های ارجاعی از کمیسیون های حل اختلاف و کارشناسی مربوط به نرخ گذاری کالا و خدمات و اظهارنظر در مورد ساعت کار اصناف و ضوابط ترافیکی برای صدور پروانه کسب از اهم عملکرد این کمیسیون می باشد.
۳- کمیسیون آموزش : بر اساس پیشرفت های به روز تکنولوژی های مخابراتی و ارتباطی و بخصوص سیستم های تلفن همراه ضرورت آموزش های پایه و حرفه ای و بازآموزی برای اعضا اتحادیه از نکات بسیار مهم و حیاتی می باشد . بدین منظور کمیسیون تخصصی آموزش در راستای اهداف اصلی کمیسیون که عبارتند از نیازسنجی، برنامه ریزی و هماهنگی برگزاری دوره های آموزشی و همکاری در برگزاری دوره های آموزشی متقاضیان پروانه کسب و ارائه پیشنهاد در خصوص دوره های آموزشی مورد نیاز جهت ارتقا دانش و مهارت اعضا و بالابردن میزان اطلاعات و مهارت فنی و ارتقا کارایی صاحبان واحد های صنفی فعالیت می نماید.
۴-کمیسیون حل اختلاف : از وظایف اصلی این کمیسیون رسیدگی به شکایات فی مابین اعضا و کسبه می باشد که در صورت بروز مشکلات صنفی، کارشناسان با تجربه اتحادیه نسبت به حل و فصل مشکل ایجاد شده اقدام می نمایند.
۵-کمیسیون شکایات : یکی از فعالترین و پرمخاطب ترین کمیسیون ها در اتحادیه کمیسیون شکایات مردمی می باشد.وظیفه این کمیسیون رسیدگی به شکایات مردمی از کسبه و واحدهای صنفی می باشد.با کمک و یاری متخصصین و کارشناسان زبده شرکت ها و سطح بازار به صورت هفتگی به کلیه شکایاتی که از سوی سازمان های ذی صلاح همانند صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی، شکایات مردمی ۱۲۴ و افرادی که مستقیما به اتحادیه مراجعه می نمایند در زمینه های گرانفروشی، تقلب در فروش و … رسیدگی می گردد. هدف اصلی این کمیسیون حل اختلافات فی ما بین شاکی و متشاکی در محل کمیسیون می باشد که اکثریت موارد با آراء عادلانه منجر به کسب رضایت از شاکی بوده است.
۶- واحد بیمه و مالیات : یکی از اهداف اصلی اتحادیه در راستای خدمتگزاری به اعضا و افزایش رضایتمندی ایشان حل مشکلات مربوط به مالیات و بیمه عضو و واحد صنفی می باشد. بدین صورت که به شکل مدون هر هفته نماینده بیمه و مالیات اتحادیه پاسخگو کلیه سوالات اعضای محترم می باشد و نمایندگان زبده اتحادیه در جهت شرکت در کمیسیون های حل اختلاف مالیاتی مداوم پیگیر پرونده ها و مشکلات مالیاتی اعضای محترم می باشند. لازم به ذکر است که جلسه کمیسیون حل اختلاف مالیاتی با حضور سه نفر که یک نفر آن نماینده رسمی اتحادیه می باشد رسمیت می یابد.
قابل توجه اعضای محترم دقت فرمایید در جلسه حل اختلاف مالیاتی نماینده اتحادیه حتما بایستی حضور یابد.