سامانه ارزیابی تکنسین‌های تعمیرات موبایل

سامانه جامع ارزیابی و رتبه‌بندی تکنسین‌های تعمیرات موبایل

اهداف ارزیابی

افزایش رضایت مشتری

اطمینان از کیفیت تعمیرات موبایل از طریق ارزیابی مستمر عملکرد تکنسین‌ها

ایجاد بانک اطلاعاتی از افراد متخصص

گردآوری اطلاعات تکنسین‌های ارزیابی‌شده با هدف شناسایی تعمیرکار مجرب.

ایجاد زمینه برای آموزش و توسعه فردی

تشویق تکنسین‌ها به یادگیری و بهبود توانایی‌ها از طریق رقابت سالم.

ایجاد استانداردهای عملکرد

تعیین معیارهای مشخص برای ارائه خدمات یکپارچه و باکیفیت در سراسر کشور.

مدت اعتبار گواهینامه‌ها

اعتبار گواهینامه‌ها و نتایج ارزیابی‌های انجام‌شده به صورت زیر است

سطح طلایی

2 ســال
76-100

سطح نقره‌ای

2 ســال
51-75

سطح برنز

1 ســـال
26-50

سطح آبی

1 ســـال
0-25

روش ارزیابی آزمون سخت افزار

ارزیابی در دو دسته زیر و به صورت امتحان تئوری و عملی برگزار خواهد شد.

سخت‌افزارهای بر پایه اندروید

سخت‌افزارهای آیفون

سطوح ارزیابی

نتیجه ارزیابی در دو دسته آیفون و اندروید و هر کدام در چهار سطح طلایی، نقره ای، برنز و آبی به صورت زیر تنظیم می شود. تمامی سطوح دارای حد نصاب مشخص است و متقاضی برای ورود به سطوح بالاتر باید حداقل امتیاز لازم را کسب کند.

ارزیابی تکنسین سخت افزار
دسته اول: اندروید
سطح طلایی
سطح نقره‌ای
سطح برنز
سطح آبی
دسته دوم: آیفون
سطح طلایی
سطح نقره‌ای
سطح برنز
سطح آبی

محتوی ارزیابی

محتوای ارزیابی تکنسین‌های شامل بخش های نرم افزار، ارزیابی دانش و ارزیابی مهارت است. ارزیابی به صورت سوالات چهارگزینه ای، تشریحی و آزمون عملی برگزار خواهد شد. در ادامه به جزییات و سرفصل های آزمون پرداخته شده است.

سرفصل مباحث سطح آبی سطح برنزی سطح نقره‌ای سطح طلایی
آزمون تئوری
بخش نرم افزار
  • شناسایی و حل مشکلات نرم‌افزاری پایه
  • ریبوت کردن دستگاه
  • شناخت ریکاوری و دسترسی هایش
  • تسلط بر تنطیمات نرم افزاری منوی گوشی
  • مدیریت و پیشگیری از مشکلات مرتبط با قفل‌های امنیتی (آگاهی از تبعات عدم حذف Google Account، Xiaomi Account و iCloud Lock قبل از فلش)
  • ریستور و فلش کردن
  • توانایی تفکیک و تشخیص ایرادات نرم افزای از سخت افزاری
  • شناخت فایل های فلش و تشخیص انواع فریمور
  • مسلط به نرم افزارهای مورد نیاز تعمیرات سخت افزاری
  • عیب‌یابی و رفع خطاهای زمان فلش
  • تسلط بر مفاهیم پروگرام هارد آیفون
  • پروگرام های رفع خطاهای قطعات با/بدون قطعات یونیک ( ال سی دی، دوربین، لیدار، باطری)
  • کالیبراسیون و پروگرام قطعات سخت‌افزاری (fingerprint)
  • توانایی کار با پروگرامرها و باکس‌های تعمیراتی
  • رید و رایت EEPROM
  • تشخیص مشکلات آنتن با ایراد نرم افزاری
  • حل مشکلات نرم افزاری خاص
  • مسلط به نرم افزارهای مورد نیاز در تست پروتکل ها ( مانند I2C و Rffe )
  • بکاپ از هارد اولیه دستگاه و پارتیشنهای مهم (پارتیشنهای مربوط به IMEIو ...)
  • تسلط بر مفاهیم پروگرام هارد اندروید
بخش دانش و الکترونیک
  • ایراد شناسی و تسلط به مشکلات رایج (مانند خاموش شدن ناگهانی، عدم شناسایی سیم‌کارت)
  • تسلط به کنترل کیفیت اولیه دستگاه/ کدهای تست
  • آشنایی با عملکرد بخشهای تشکیل دهنده گوشی و ارتباط بخش مختلف بلاک دیاگرام.
  • شناخت آی سی های اصلی (مانند CPU، Power IC، Charge IC، و Audio IC.) ، آشنایی اولیه با عملکرد آنها
  • عیب یابی برد در سطح مشکلات رایج (جریان کشی)
  • اصول الکترونیک / شناخت آی سی و قطعات مادربرد / عملکرد قطعات و تست آنها، تحلیل ولتاژ و جریان های برد؛ شناخت مشکلات معمول (آسیب‌های فیزیکی قطعه، اتصالات قطع‌شده ...)
  • نقشه خوانی و عیب یابی / تحلیل ارتباطات اجزا
  • شناخت استانداردهای حین تعمیر
  • شناخت کامل و عیب یابی تحلیلی از مسیر ها و نقشه ها / تحلیل مفاهیم عملکردی (پروتکل های ارتباطی,...)
  • تسلط به شناسنامه قطعات / قطعات جایگزین
  • عیب یابی/تحلیل بدون استفاده از شماتیک (مهندسی معکوس)
آزمون عملی
بخش مهارت سخت افزاری
  • تعویض قطعات دستگاه (دوربین، صفحه نمایش، باطری و...)
  • تعویض سوکت شارژ
  • سرویس سخت افزاری (شامل باز و بست و رفع ایراد)
  • تعویض قطعات الکترونیک و آی سی های غیر چسبی
  • تعویض انواع کانکتور ( ساده)
  • آشنا با ابزارهای تعمیرات (مانند مولتی‌متر، هیتر، هویه و لوپ)
  • تعویض و تعمیر(ریبال، شابلون زدن ...) قطعات الکترونیکی شامل CPU هارد و کلیه آی سی های چسبی
  • جداسازی، تعمیر و جایگذاری (ریبال...) طبقات آیفون
  • تعویض انواع کانکتور (حساسیت محل قرار گیری قطعه)
  • سیم کشی (فلت و لوازم جانبی)
  • تعویض سی پی یو و رم های دو طبقه
  • جداسازی، تعمیر و جایگذاری (ریبال...) طبقات برد اندروید
  • سیم کشی و پایه سازی ( پایه های هارد و CPU)
  • شناسایی و رفع ایرادات مربوط به لایه های برد
  • شناخت و خواندن پنیک
  • کیفیت در کار: انجام تعمیرات دقیق و بی‌نقص بدون آسیب به سایر اجزای دستگاه
  • فرایند کنترل کیفیت اولیه و نهایی
  • مدیریت زمان: حفظ تعادل بین سرعت و کیفیت کار

فرایند ارزیابی

مراحل ارزیابی تکنسین از ثبت‌نام در سایت اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی تا اعلام نتایج به‌صورت زیر است.